نصب صحیح و اصولی بتن اکسپوز

نصب بتن اکسپوز
فهرست محتوا

در صورتی که به‌دنبال متریالی می‌گردید لازم نباشد هر چند سال یک بار آن را تعویض نمایید، بتن اکسپوز گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. پس از تهیه آن در رنگ و طرح موردنظر خود، نوبت به اجرای آن می‌رسد. اجرا و نصب بتن اکسپوز به شیوه اصولی و صحیح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با اجرای صحیح و اصولی، می‌توانید ظاهری زیبا و مدرن داشته باشید. اجرای بتن اکسپوز به شیوه‌های مختلفی امکان پذیر است که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب خشک، با ملات، به کمک چسب و… اشاره کرد.

آشنایی با نصب اصولی بتن اکسپوز

نصب بتن اکسپوز در واقع یک پروسه رایج در ساخت و به نمایش گذاشتن بتن به حساب می‌آید که در طول آن، شاهد افزایش تراکم بتن جهت نمایان شدن سنگ‌ها و دانه‌های معدنی هستیم. این مدل بتن غالباً در بخش‌هایی همچون مسیرهای پیاده‌روی، صفحات ایستگاه‌ها و دیگر مکان‌های بیرونی کاربرد دارد. در صورتی که از مراحل نصب مراقبت کنید و تراشکاری و تراشه‌گذاری به‌صورت دقیق انجام گیرد، شما شاهد ایجاد یک سطح بتن اکسپوز و بادوام خواهید بود. همچنین می‌بایست مواد اولیه جهت انجام بتن و سنگ‌های چیپس را با دقت انتخاب کنید؛ چرا که تاثیر چشم‌گیری بر نمایش نهایی سازه برجای می‌گذارد. موارد زیر اشاره به نحوه نصب بتن اکسپوز دارد‌.

  • آماده‌سازی سطح: پیش از هر چیزی سطح موردنظر شما برای نصب بتن اکسپوز می‌بایست آماده‌سازی شود. آماده‌سازی در واقع اشاره به پاکسازی، برش یا تراشیدن مواد نامناسب و اصلاح نقص و ضعف سطوح می‌شود.
  • ریختن بتن: پخش بتن به کمک پمپ بتن یا میکسر بتن روی سطح انجام می‌گیرد. حواستان باشد که بتن باید ارتفاع و ضخامت مشخصی داشته باشد.
  • تراشکاری بتن: تا زمانی که همچنان امکان تراشکاری بتن وجود دارد (یعنی به مدت چهار تا هشت ساعت بعد از ریختن) می‌توانید سطح بتن را تراشکاری نمایید. در این بخش، لایه خارجی بتن به شکل عمیق برش داده یا تراشیده می‌شود.
  • اضافه سازی سنگ چیپس: سنگ‌های چیپس می‌بایست روی سطحی که به تازگی شاهد تراشیده شدن آن بوده‌ایم، پخش نماییم. این سنگ‌ها باید به‌صورت یکسان در سطح بتن پراکنده شوند تا بتوانیم پس از مدتی، شاهد چسبیدن و تثبیت آن‌ها به کمک تراشه‌گذار باشیم.
  • تراشه‌گذاری: در این مرحله، از تراشه‌گذار و برس استفاده می‌شود تا تراشه‌گذاری سنگ‌های چیپس به‌صورت دقیق انجام گیرد و شاهد سطحی هموار جهت نمایش بتن اکسپوز باشیم.
  • پیچ و مهره‌گذاری و اتمام کار: پس از اینکه تراشه‌گذاری به پایان رسید، نوبت به چسباندن بتن به کمک پیچ‌ومهره‌ها می‌رسد تا کار پایان یابد.
  • پاکسازی: بعد از اینکه نصب به پایان رسید، پاکسازی سطح بتن می‌بایست با دقت انجام گیرد تا شاهد حذف مواد اضافی باشیم.
  • نگهداری: بتن اکسپوز در واقع نیازمند مراقبت بوده تا با گذشت زمان شاهد حفظ کیفیت و ظاهر آن باشیم. این مورد اشاره به پاکسازی منظم آن و مراقبت از آن در مقابل آسیب‌های محیطی همچون اشعه آفتاب و باران دارد.

 

روش های نصب بتن اکسپوز

به طور کلی، دو روش اصلی برای نصب بتن اکسپوز وجود دارد:

نصب بتن اکسپوز به شیوه خشک

از جمله محبوب‌ترین روش‌ها برای اجرای بتن اکسپوز می‌توان به نصب و شیوه خشک اشاره کرد. در این روش، جدا از اینکه سرعت اجرایی افزایش پیدا می‌کند، شاهد کاهش میزان پرتی مصالح نیز هستیم. بتن اکسپوز به شیوه خشک به‌ این شکل نصب می‌گردد که جهت انجام زیرسازی اول به‌سراغ شاسی کشی نمای ساختمان می‌رویم. پس از آن، شاهد اتصال تایل‌ های بتن اکسپوز نما به کمک یراق آلات (واشر، پیچ و نبشی) به زیرسازی نمای سازه هستیم. به‌ صورت کلی، زمانی که پنل‌های استاندارد بتن اکسپوز به شیوه خشک اجرا می‌شود، چهار یراق آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد و پنل‌های لارج بتن غالباً به شش یراق آلات نیاز دارند.

نصب بتن اکسپوز به روش خشک
نصب بتن اکسپوز به روش خشک

روش‌های پرکاربرد نصب بتن اکسپوز به صورت خشک:

در ادامه، به بررسی 4 روش پرکاربرد نصب بتن اکسپوز به صورت خشک می‌پردازیم:

زیرسازی فلزی با یراق آلات (نبشی و پیچ):

  • در این روش از نبشی و پیچ برای اتصال تایل‌ها به زیرسازی فلزی استفاده می‌شود.
  • این روش برای سطوح ناهموار و دیوارهایی که نیاز به عایق‌بندی دارند مناسب است.
نصب بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و یراق آلات نصب (نبشی و پیچ)
نصب بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و یراق آلات نصب (نبشی و پیچ)

زیرسازی فلزی با پیچ کردن تایل به زیرسازی:

  • در این روش تایل‌ها به طور مستقیم به زیرسازی فلزی پیچ می‌شوند.
  • این روش برای سطوح صاف و دیوارهایی که نیاز به عایق‌بندی ندارند مناسب است.
نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و پیچ کردن تایل به زیرسازی
نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و پیچ کردن تایل به زیرسازی

زیرسازی فلزی با چسب مگااستون:

  • در این روش از چسب مگااستون برای اتصال تایل‌ها به زیرسازی فلزی استفاده می‌شود.
  • این روش برای سطوح صاف و دیوارهایی که نیاز به عایق‌بندی ندارند مناسب است.
  • این روش سریع و آسان است و نیاز به ابزار خاصی ندارد.
نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و چسب مگااستون
نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از زیرسازی فلزی و چسب مگااستون

نصب با چسب BK2F:

  • در این روش، از چسب BK2F برای اتصال تایل‌ها به دیوار استفاده می‌شود.
  • این روش برای سطوح صاف و هموار مناسب است.
  • این روش نیاز به زیرسازی فلزی ندارد و برای دیوارهای داخلی و خارجی قابل استفاده است.
نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از چسب BK2F
نصب تایل بتن اکسپوز با استفاده از چسب BK2F

نصب بتن اکسپوز به شیوه ملاتی

در نصب بتن اکسپوز به شیوه ملاتی شاهد متصل شدن تایل‌ها به کمک ملات هستیم. در این روش، حداقل ضخامت بتن به ۳ سانتی‌متر می‌رسد. دوغاب یا ملات در واقع متشکل از مصالح ماسه، سیمان سیاه، سیمان سفید، چسب بتن و آب است. از جمله معایب این شیوه می‌توان به بیرون زدن بخشی از ملات متصل‌کننده پنل به نما اشاره کرد که این مسئله می‌تواند دو رنگی نما را در پی داشته باشد. البته راهکاری برای آن وجود داشته و شما به کمک سیمان سفید می‌توانید مانع از دو رنگ شدن نما شوید و به این صورت، یک نمای صاف و یک‌دست خواهید داشت. فراموش نکنید که در انتهای شیوه ملاتی حتماً باید بندکشی صورت گیرد.

نصب بتن اکسپوز به روش دوغابی
نصب بتن اکسپوز به روش دوغابی

نکات تکمیلی در نصب بتن اکسپوز

مشکلات رایج: بتن معمولی به پوسته پوسته شدن معروف است، اما بتن اکسپوز به دلیل جدا شدن لایه سطحی خمیر سیمان توسط پیمانکاران در حین نصب، مقاومت خوبی در برابر این مشکل دارد.

نگهداری: استفاده از آب گریز، یک مرحله نگهداری مهم برای بتن اکسپوز است. این کار باعث تازه نگه داشتن بتن، آسان‌تر شدن تمیز کردن لکه‌ها، افزایش دوام، حفظ رنگ و درخشندگی سطح آن می‌شود.

متریال نصب: نوع متریال نصب به روش انتخابی شما بستگی دارد. لیست دقیق متریال پس از تعیین روش نصب به شما ارائه می‌شود. کارشناسان هال هرم در انتخاب روش مناسب و ارائه مشاوره به شما کمک می‌کنند.

دستمزد نصب:

روش نصب: اصلی‌ترین عامل تعیین کننده قیمت نهایی، روش نصب است.

جزئیات پروژه: برش کاری‌ها، برگشت‌ها و سایر جزئیات پروژه نیز در قیمت نهایی تاثیرگذار هستند.

 

سوالات متداول

  • انواع شیوه‌ های اجرای بتن اکسپوز کدام‌اند؟

شیوه‌های نصب بتن اکسپوز به‌صورت کلی در سه گروه اصلی جای می‌گیرند که شامل اجرای خشک، دوغابی و به کمک پیچ و چسب می‌شود‌.

  • استفاده از چه ملاتی در نصب بتن اکسپوز به شیوه دوغابی رایج است؟

به هنگام اجرای بتن اکسپوز به شیوه دوغابی، از یک سری مواد استفاده می‌شود که شامل ماسه، سیمان سیاه، سیمان سفید، چسب بتن، آب و… می‌شود‌.

  • زمانی که بتن اکسپوز به شیوه خشک اجرا می شود، چه یراق آلاتی مورد استفاده قرار می گیرد؟

زمانی که بتن اکسپوز به شیوه خشک اجرا می‌گردد، یراق آلاتی همانند واشر، پیچ و نبشی کاربرد دارند.

  • بتن اکسپوز در طول روز با چه سرعتی نصب می شود؟

در حالت کلی، برای اجرای بتن اکسپوز باید دقت و ظرافت به خرج داد. در شرایطی که در تیم اجرایی سه نفر مشغول به فعالیت باشند، به شکل تقریبی می‌توان گفت که انجام بتن اکسپوز به‌صورت روزانه ده مترمربع پیش خواهد رفت.

 

سخن پایانی

بتن اکسپوز از جمله مقاوم‌ترین متریالی بوده که در ساخت نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تایل‌های بتن اکسپوز در اصل وزن بالایی داشته و به همین علت، چگونگی زیرسازی و پیاده‌سازی این مدل متریال ساختمانی بسیار حائز اهمیت است. نصب صحیح و اصولی بتن اکسپوز تنها باید توسط افراد متخصص و باسابقه انجام گیرد تا شاهد نمایی زیبا و چشم‌گیر باشیم. در صورتی که نصب به شکل اصولی انجام نگیرد، امکان دارد شاهد سقوط پانل‌های بتن اکسپوز باشیم و خسارت‌های مالی یا جانی را در پی داشته باشد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیازتون رو ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 8
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x