نکات نگهداری از بتن اکسپوز

بتن اکسپوز
فهرست محتوا

بتن اکسپوز (بتن نما) به بتنی اطلاق می‌شود که سطح رویی آن، بخشی قابل مشاهده از طراحی معماری و داخلی ساختمان است. این بتن که اغلب از آن به عنوان “زیبایی ناتمام” یاد می شود، در حوزه معماری و طراحی داخلی محبوبیت پیدا کرده است. ظاهر خام و خشن آن منظره‌ای منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد که چشم‌ها را مجذوب خود می‌کند. اگر در طراحی ساختمان خانه، محل کار و… شما بتن اکسپوز به کار رفته باشد، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که چگونه می‌توان از آن نگهداری کرد تا حداکثر ماندگاری را داشته باشد و زیبایی آن کمتر از روز اول نشود؟

کاربردهای بتن اکسپوز

بتن اکسپوز در قسمت‌های مختلفی از طراحی یک ساختمان می‌تواند به‌کار رود تا طبق سلیقه شما باشد. واضح است که نحوه نگهداری از هرکدام از انواع این بتن‌ها با هم تفاوت دارد؛ بنابراین بهتر است ابتدا با کاربردهای مختلف این بتن آشنایی پیدا کنیم:

کف بتنی اکسپوز

کف‌های بتنی اکسپوز برای کاربردهای مختلف از گاراژ گرفته تا انبار و گالری‌های هنری بادوام، مفید و بسیار مقاوم هستند. بتن اکسپوز کف به ویژه برای مناطقی که ترافیک مداوم یا بارهای سنگین را تحمل می‌کنند مفیدند. بسته به نحوه نصب و شکل‌های ظاهری مختلف، این کف‌ها می‌توانند کاربردی یا لوکس به نظر برسند.

بتن اکسپوز کف
بتن اکسپوز کف

بتن اکسپوز سه بعدی

بتن اکسپوز سه بعدی معمولا به عنوان دیوارپوش کاربرد دارد و حتی پابه‌پای پانل‌های دیواری، توسط مشتریان خریداری می‌شود. خوبی این نوع بتن اکسپوز این است که با طرح های سه بعدی بسیار خلاقانه، قابلیت استفاده از آن چه در طراحی داخلی و چه در طراحی خارجی ساختمان وجود دارد. در انتخاب رنگ بتن اکسپوز سه بعدی، کاملا آزادانه می‌توان هر ترکیبی را برگزید؛ در نتیجه طراحی خلاقانه‌ای به وجود خواهد آمد. کاربرد بتن اکسپوز سه بعدی در خانه‌ها و مراکز تجاری است.

بتن اکسپوز سه بعدی نمای ساختمان
بتن اکسپوز سه بعدی نمای ساختمان

نکات مهم نگهداری از بتن اکسپوز

برای نگهداری از بتن اکسپوز باید برخی نکات را رعایت کنید که عبارتند از:

  • روزانه آن را جارو بزنید: این کار به جلوگیری از فرو رفتن کثیفی و زباله در بتن و ایجاد لکه کمک می‌کند.
  • با فشار قوی بشویید: یکی از رازهای اصلی برای نگهداری سطح بتن اکسپوز، شستشوی با فشار بالا است. برای از بین بردن لکه‌های روغن از یک شیلنگ یا آب‌پاش فشار قوی با آب داغ و یک پاک کننده چربی (چربی‌زدا) استفاده کنید. آب گرم به عنوان بالابرنده روغن از سطح بتن عمل می‌کند، در حالی که چربی زدا لکه‌ها را امولسیون می‌کند و امکان شستشوی آسان را فراهم می‌کند. برای داشتن سطحی بدون لکه در بتن اکسپوز استفاده شده در سطح ماشین‌رو، می‌توانید قبل از شستشوی نهایی با آب داغ، از پاک‌کننده‌های بتن اکسپوز در معرض برای از بین بردن آثار لاستیک استفاده کنید. به یاد داشته باشید که قبل از شستشوی سطح، از یک برس با موهای سفت برای از بین بردن لکه‌های اضافی استفاده کنید.
  • بتن اکسپوز در معرض دید را دوباره آب بندی کنید: یکی دیگر از روش‌های مهم در مورد نگهداری بتن محدوده اکسپوز، آب‌بندی مجدد است. آب‌بندی سطح برای افزودن یک لایه محافظ به بتن اکسپوز حیاتی است. درزگیر به عنوان محافظ در برابر هرگونه رطوبت، لکه یا آسیب آب و هوا به سطح عمل می‌کند. آب‌بندی بتن اکسپوز زیبایی ظاهری را نیز افزایش می دهد. یک آب‌بند بتن که به درستی اعمال شده باشد، سطح را در شرایط بکر نگه می‌دارد تا بتن در طول زمان خرد نشود یا لک نشود.
  • هر گونه ترک را تعمیر کنید: حفظ یک سطح ساختاری سالم نیازمند تلاش است. سطح را تعمیر کنید تا نفوذ آب از طریق شکاف‌ها به حداقل برسد، زیرا آب زیاد ممکن است برای سطوح پایینی سطح بتن اکسپوز مشکل ایجاد کند. ترک‌های روی سطح بتن ممکن است با نفوذ آب به داخل آن‌ها بزرگ‌تر شوند؛ بنابراین آب‌بندی سطح بتن به موقع عمل عاقلانه‌ای است.
  • یک بتن کار حرفه‌ای استخدام کنید: اگر در نگهداری بتن اکسپوز خود توانایی ندارید، می‌توانید یک متخصص را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. این امر به ویژه در صورتی که آسیب یا ترک‌های زیادی دارید که نیاز به تعمیر دارند، بسیار مهم است.

علت محبوبیت بتن اکسپوز

محبوبیت بتن اکسپوز از مزایای متعدد آن ناشی می شود، از جمله:

  • جذابیت ظاهری: بتن اکسپوز ظرافت بی‌انتها و زیبایی بی‌نظیر را تراوش می‌کند که به فضاهای معماری شخصیت می‌بخشد و یک هویت بصری متمایز ایجاد می‌کند که با طراحی معاصر طنین انداز است.
  • پایداری: بتن یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست است که در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی اثرات زیست محیطی کمی دارد. بتن اکسپوز با حذف نیاز به پرداخت اضافی و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری در طول زمان، پایداری را بیشتر افزایش می‌دهد.
  • مقرون به صرفه بودن: در حالی که هزینه‌های اولیه ساخت و ساز ممکن است متفاوت باشد، بتن اکسپوز به‌دلیل دوام، حداقل نیازهای تعمیر و نگهداری و ویژگی های کارآمدی مثل صرفه جویی در هزینه های طولانی مدت را ارائه می‌دهد.
  • سفارشی‌سازی: بتن اکسپوز امکان سفارشی‌سازی را از نظر بافت و رنگ پایان می‌دهد و معماران و طراحان را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌های طراحی را برای برآورده کردن نیازهای پروژه و اولویت‌های زیبایی‌شناختی خاص طراحی کنند.
بتن اکسپوز
بتن اکسپوز

جمع‌بندی

بتن اکسپوز یکی از کاربردی‌ترین اجزای طراحی ساختمان است. معماران در قدیم شروع به آزمایش با ناتمام ماندن سطح بتن کردند و بافت و ویژگی ذاتی مواد را به نمایش گذاشتند. با گذشت زمان، این رویکرد به یک عنصر طراحی برجسته تبدیل شد که به‌دلیل جذابیت صنعتی و جذابیت مینیمالیستی که داشت، مشهور شد. بتن اکسپوز یک انتخاب مناسب برای افزودن بافت و جذابیت بصری به راهرو، پاسیو، پیاده‌رو یا حتی دیوار ساختمان شما است؛ اما مانند هر نوع بتن دیگری، برای حفظ ظاهر اولیه آن باید از آن نگهداری منظم شود. در این مقاله با جزئیات به راه‌های نگهداری از این بتن پرداختیم.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیازتون رو ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 4
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x