کاربردهای بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی

تایل های بتن اکسپوز سه بعدی
فهرست محتوا

مطمعناً با نگاهی به سازه‌های مدرن، دیوارهای پیش ساخته و طوسی رنگ بتن اکسپوز نظر شما را جلب کرده است. بتن اکسپوز یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی در دکوراسیون امروز محسوب می‌شود. این بتن به‌دلیل استحکام بالا، زیبایی و سبک بودن در قسمت‌های مختلف دکوراسیون امروزی قابل استفاده است. بتن‌های اکسپوز معمولا برای نمای بیرونی، راه‌پله، مبل و… کاربرد دارند و از نظر قیمت نسبت به مصالح ساختمانی دیگر بسیار ارزان‌تر هستند‌.

بتن اکسپوز

همه ما با کاربرد بتن در ساختمان سازی آشنا هستیم. بتن اکسپوز، با اضافه کردن متریال دیگری مانند سیلیکات سدیم استحکام بیشتری نسبت به بتن‌های معمولی دارد. همچنین برای نمای بهتر می‌توان آن را با سیمان سفید مخلوط کرد و طیفی از رنگ‌های زیبای خاکستری در محیط را ایجاد کرد‌. این بتن را می‌توان با رنگ‌های براق جلا داد تا زیبایی ظاهری و مقاومت آن در برابر رطوبت بیشتر شود. ویژگی‌های بتن اکسپوز عبارتند از:

  • سبک
  • ارزان
  • قابلیت رنگ‌‌پذیری
  • شکل پذیری راحت
  • طرح‌های مختلف مانند طرح هرمی، حجمی، چهار سوراخ و چوب
  • عایق حرارت، رطوبت و صدا
  • ظاهر شیک، مدرن و مستحکم

 

بتن اکسپوز سه بعدی
بتن اکسپوز سه بعدی

انواع بتن اکسپوز

در صنعت ساختمان‌سازی دو نوع بتن برای سازه‌های مختلف وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بتن اکسپوز پنل‌های پیش ساخته

این بتن‌ها سریع‌تربن گزینه برای استفاده در صنعت ساختمان‌سازی است. بتن‌های پیش‌ساخته با ابعاد، وزن و اشکال مختلف ساخته شده و به‌ فروش می‌رسند. همچنین شما می‌توانید با سفارش بتن مورد نظر خود به شرکت‌های تولیدکننده، بتن‌های پیش ساخته را طبق سلیقه خود دریافت کنید. از جمله مزایای این بتن می‌توان به ساخته شدن طبق استانداردهای مخلوط‌سازي و عمل آوری اشاره کرد. این نوع بتن برای سازه‌های کوچک کاربرد دارد.

بتن اکسپوز پیش ساخته روی دیوار
بتن اکسپوز

بتن اکسپوز اجرا در محل پروژه

همانطور که از نام این بتن مشخص است، برای پرو‌‌ژه‌های بزرگی مانند ساخت پل کاربرد دارند. جالب است بدانید که هزینه استفاده از این نوع بتن نسبت به بتن پیش ساخته کمتر است. تنها کافیست قبل از کار محل‌های نصب بتن به درستی تراز شده و تمام درزهایی که در حد فاصل قالب‌های بتنی قرار می‌گیرند به خوبی بسته شوند.

۶ مورد از مهم‌ترین کاربردهای بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی

حال که با انواع و مزایای بتن اکسپوز آشنا شدید، لازم است با کاربردهای بسیار متنوع آن نیز آشنا شوید. بتن اکسپوز در دکوراسیون داخلی کاربردهای فراوانی دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد سبک معماری مدرن

بتن‌ها با رنگ خاکستری روشن یا تیره، جلوه‌ای مات به محیط داخلی می‌دهند. این موضوع در سبک معماری امروز بسیار حائز اهمیت است و می‌توان در کنار استفاده از این رنگ‌ها، رنگ‌های گرمی مانند بنفش، آبی، قرمز و… را برحسب سلیقه استفاده کرد. استفاده از این بتن‌ها در نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز بسیار مرسوم است که با قالب‌گیری آن‌ها به شکل هرمی، حجمی و ساده زیبایی آن‌ها دوچندان می‌شود.

ساخت پله

به‌دلیل استحکام و اصطکاک کم این بتن‌ها می‌توان از آن‌ها برای راه‌پله یا حفاظ راه‌پله استفاده‌ کرد. در این مواقع معمولا بتن‌ها را با رنگ‌هایی جلا می‌دهند. بتن‌ها را می‌توان به‌عنوان پایه یا سطح زیر پله نیز استفاده کرد. همچنین می‌توان با نورپردازی در مسیر راه‌پله به زیبایی این بتن‌ها افزود.

ساخت سرویس بهداشتی

بتن‌های اکسپوز در ساخت حمام، توالت و همچنین اکسسوری آن‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرند. امروزه به‌جای بهره‌گیری از سرامیک، برای ساخت سینک، کنسول‌ها و حتی کف سرویس‌های بهداشتی از بتن‌های اکسپوز کف استفاده می‌شود. ایجاد رنگ طوسی بسیار زیبا در محیط سرویس بهداشتی باعث متفاوت شدن آن با دکوراسیون‌های قدیمی می‌شود. این بتن‌ها برای شلف‌بندی، جارختی، سینک، جا صابونی، جا حوله‌ای و حتی وان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پوشش سطح‌های داخلی

بتن اکسپوز سه بعدی نوعی دیوارپوش بتنی است که دارای طرح‌های برجسته و سه بعدی بر روی خود است. این نوع دیوارپوش از سیمان، ماسه، سنگدانه‌ها و افزودنی‌های مخصوص ساخته می‌شود و می‌تواند در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید شود.

بتن اکسپوز سه بعدی به دلیل زیبایی و استحکام بالا، در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین انواع دیوارپوش‌های داخلی تبدیل شده است. یکی از نکات مهم در استفاده از این بتن‌ها این است که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلفی درآورد. این بتن‌ها برای دیوارهای پشت تلویزیون، قاب عکس‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرح‌های پرطرفدار این بتن‌ها می‌توان به طرح یوکون، زیگزاگ، فلت، ویولت، کیت کت و طرح چوب اشاره کرد. با استفاده از بتن اکسپوز سه بعدی نمای زیباتر به خانه‌های خود دهید.

بتن اکسپوز سه بعدی برای پوشش دیوار
بتن اکسپوز سه بعدی

در ادامه به برخی از مزایای استفاده از بتن اکسپوز در پوشش سطح های داخلی اشاره می‌کنیم:

  • زیبایی: بتن اکسپوز سه بعدی می‌تواند جلوه‌ای مدرن و چشم‌نواز به فضای داخلی ببخشد.
  • استحکام: بتن اکسپوز سه بعدی بسیار مستحکم و بادوام است و می‌تواند در برابر ضربه و سایش مقاومت کند.
  • انعطاف‌پذیری: بتن اکسپوز سه بعدی در انواع مختلف طرح‌ها و رنگ‌ها تولید می‌شود و می‌تواند با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ شود.
  • دوام: بتن اکسپوز سه بعدی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و نور خورشید مقاوم است و می‌تواند سال‌های طولانی بدون نیاز به تعمیر یا نگهداری، زیبایی خود را حفظ کند.

 

در اینجا چند نمونه از کاربردهای بتن اکسپوز در پوشش سطح های داخلی آورده شده است:

  • استفاده از بتن اکسپوز سه بعدی در دیوار پشت تلویزیون می‌تواند جلوه‌ای منحصربه‌فرد به فضای نشیمن ببخشد.
  • استفاده از بتن اکسپوز سه بعدی در دیوار پشت تخت در اتاق خواب می‌تواند جلوه‌ای مدرن و چشم‌نواز به فضای اتاق خواب ببخشد.
بتن اکسپوز سه بعدی دیوار اتاق خواب
بتن اکسپوز سه بعدی دیوار اتاق خواب
  • استفاده از بتن اکسپوز سه بعدی در راهروها می‌تواند باعث بزرگتر و دلبازتر به نظر رسیدن فضای داخلی شود.
  • استفاده از بتن اکسپوز سه بعدی در آشپزخانه می‌تواند باعث ایجاد فضایی مدرن و شیک شود.
  • استفاده از بتن اکسپوز سه بعدی در حمام و سرویس بهداشتی می‌تواند باعث ایجاد فضایی لوکس و مدرن شود.

کمک به ساخت اشیا دکوری

اگر مایلید که دیوارهای بتنی خود را با اشیا دکوری متناسب کنید، بهترین گزینه استفاده از گلدان‌ها، کتابخانه و کنسول‌های بتنی است. همانطور که گفته شد، این ابزار در عین زیبایی مقاوم‌ترند و برخلاف شیشه یا سرامیک زود شکسته نمی‌شوند.

ساختن مبل و صندلی‌

این ابزار برای ساخت کل صندلی‌ها یا بخشی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. نمای این مبلمان یکی از اصلی‌ترین کاربردهای بتن به‌عنوان ابزاری برای طراحی دکوراسیون مدرن امروزی است. همچنین از این بتن‌ها می‌توان برای نمای زیر شومینه، نیمکت، میز غذاخوری و میز مطالعه استفاده کرد‌.

قیمت بتن اکسپوز به چه عواملی بستگی دارد؟

اولین عاملی که قیمت بتن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوع متریال به‌کار گرفته شده است. دانه‌های شن و ماسه‌ای که در ساخت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند، کیفیت و قیمت آن را تعیین می‌کنند. تایل‌های بتنی از پیش تعیین شده قیمتی بالاتر دارند‌. همچنین اگر مایلید که سازه‌های بتنی خود را با رنگ یا روغن جلا دهید، قیمت کار بالا می‌رود. به‌طور کلی قیمت بتن‌ها به شکل متری محاسبه می‌شود و قیمت هر متر بتن اکسپوز در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

سخن پایانی

استفاده از بتن در معماری مدرن امروز در نماهای داخلی و بیرون ساختمان متداول است. این بتن‌ها را می‌توان با اضافه کردن موادی مانند رنگ، سیمان سفید و انواع روغن‌ها به رنگ مورد علاقه خود تبدیل کرد. استفاده از بتن اکسپوز به‌دلیل سبکی، سازه‌ها را در مقابل زلزله بسیار ایمن می‌کند. درصورت نگهداری مناسب از بتن‌های اکسپوز عمر آن‌ها بیش از ۱۰ سال نیز می‌رسد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیازتون رو ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 4
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x