جدیدترین متریال‌ها و مصالح برای نمای ساختمان

بتن اکسپوز نما
فهرست محتوا

امروزه صنعت ساختمان‌سازی به کمک مصالح نوینی رشد پیدا کرده است. این مصالح معایب مصالح قبلی را نداشته و باعث سرعت بخشیدن به ساخت و ساز در پروژه‌ها می‌شود. جالب است بدانید برخی از این مصالح از وسایل بازیافتی ساخته شده و هزینه‌های ساخت و سازی را کاهش می‌دهند. نکته مهم دیگر در مورد این مصالح سبک بودن آن‌هاست که همین موضوع باعث ایمن‌ شدن سازه‌ها در برابر آسیب و زلزله خواهد شد. با توجه به متریال به‌کار رفته در این مصالح، میزان انرژی مصرف شده برای ساختمان‌سازی آن‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد.

معرفی بهترین و مدرن‌ترین مصالح برای نمای ساختمان

استفاده از مصالح مدرن علاوه‌بر زیبایی، در ایمنی سازه نیز نقش موثری دارد. اغلب مصالح مدرن از موادی سبک تشکیل شده‌اند که در زمان زلزله و آسیب‌های محیطی خسارات زیادی را به ساختمان وارد نکنند. در ادامه به معرفی پرطرفدارترین مصالح ساختمانی مدرن اشاره خواهیم کرد:

بتن اکسپوز نما

این بتن‌ها که با نام Exposed Concrete شناخته می‌شوند، در نمای بیرونی ساختمان‌ها به‌کار می‌روند. ترکیب سیمان، ماسه و آب متریال این بتن را تشکیل می‌دهند. برای اضافه کردن استحکام و زیبایی به بتن، می‌توان از پرکننده‌ها، رنگ، رزین و سیمان‌ سفید استفاده کرد. بسته به سلیقه خود می‌توانید رنگ این بتن را با اضافه کردن سیمان سفید، از خاکستری روشن تا خاکستری تیره تغییر دهید. بتن اکسپوز نما به دو دسته پیش ساخته و اجرا در محل تقسیم‌بندی می‌شود. با توجه به سبک بودن این بتن‌ها، از نظر ایمنی نیز اهمیت زیادی دارند. تایل های بتن اکسپوز در مقابل باران‌های اسیدی و آفتاب مقاومت کمی دارند و بهتر است برای استفاده از آن‌ها تمهیدات ویژه‌ای برای خروج آب از سازه در نظر گرفت.

بتن اکسپوز نما
بتن اکسپوز نما

فواید استفاده از بتن اکسپوز نما

بتن اکسپوز، متریالی است که نمای سازه شما را مدرن و ایده‌آل می‌کند. مزایای این بتن عبارتند از:

  • عایق رطوبت و حرارت
  • سبک بودن و انعطاف‌پذیری
  • قیمت ارزان
  • سهولت حمل و نقل
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی و طبیعی
  • سازگاری با آب و هوای مختلف
  • استحکام بالا در برابر آسیب
  • قابلیت رنگ‌پذیری
  • مقاوم در برابر اصطکاک
بتن اکسپوز نما
بتن اکسپوز نما

بتن اسفنجی

در ساختار این بتن‌ها علاوه‌بر ماسه، شن و آب از آهک و پودر آلومینیوم سولفات استفاده شده است. این بتون مقاومت زیادی در برابر یخ‌زدگی دارد و می‌توان از آن برای مناطقی که دارای آب و هوای سرد هستند، استفاده کرد. بتن اسفنجی گازی و بتن اسفنجی کفی از انواع متداول بتن‌های اسفنجی هستند. این بتن‌ها سبک‌ترین بتن‌های صنعتی‌اند و در ساخت و ساز سازه‌های کم ارتفاع کاربرد فراوان دارند. از جمله کاربردهای دیگر این بتن‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساخت کف و ایجاد شیب بندی
  • به‌عنوان عایق سرما، گرما و صدا
  • ساخت صفحات جداکننده
  • ایجاد بلوک‌‌های ساختمانی

بتن خود ترمیم شونده

هرچند که بتن‌ها عامل مهمی در استحکام سازه‌ها دارند؛ اما در مقابل آسیب‌های محیطی مانند باران‌های اسیدی دچار ترک ‌خوردگی و لک می‌شوند. امروزه بتن‌های خود ترمیم شونده، به‌نوعی از افزایش ترک‌ها و آسیب‌ها جلوگیری کرده و عمر سازه‌ها را افزایش می‌دهند. متریال استفاده شده در این بتن‌ها ماده معدنی به‌نام سیلیکات سدیم است که به بتن‌های معمولی افزوده می‌شود‌.

بلوک سبک

این بلوک‌ها به‌دلیل وزن کم، بهترین گزینه برای دیوارهای غیرحامل به ‌شمار می‌روند. متریال این بلوک‌ها از سیلیس، گچ، پودر آلومینیوم و سیمان است که در تحت فشار و گرمای زیادی تولید می‌شوند. این بلوک‌ها معمولا برای خالی نماندن کف سازه، ساخت سقف و شیب‌سازی در ساختمان استفاده می‌شوند.

پانل کامپوزیت آلومینیومی

این مصالح که معمولا برای نمای بیرونی ساختمان‌ها کاربرد دارند، باعث زیبایی آن می‌شوند. این ورقه‌ها علاوه‌بر زیبایی باعث مقاومت بالای آن‌ها در برابر آب، آتش، حرارت و صدا می‌شود. پنل‌های کامپوزیتی بسیار سبک هستند و به‌ همین دلیل نصب و حمل و نقل آن‌ها بسیار راحت انجام می‌شود. از معایب این پانل‌ها می‌توان به قیمت بالا، جرم پذیری و عدم مقاومت در برابر گردبادهای شدید اشاره کرد.

آجر تصفیه‌کننده هوا

این مصالح، بهترین گزینه برای استفاده در شهرهای پر دود و دم هستند. بدنه این آجرها از بتن‌های ساخته شده که در وسط آن‌ها فیلترهای سیلیکونی برای جلوگیری از ذرات ریز و درشت آلوده کننده هوا وجود دارد. جالب است بدانید که این آجرها می‌توانند همه ذرات درشت مضر و ۳۰٪ از ذرات ریز مضر را دریافت کنند. این آجرها برای استفاده منزل افرادی که دارای مشکلات ریوی هستند، بسیار مناسب هستند‌. جالب است بدانید به‌دلیل مصرف مواد بازیافتی در این آجرها، مصرف آن‌ها ارزان، پاک و باعث پیشگیری از بیماری‌ها خواهد شد.

شیشه‌های هوشمند

در گذشته تنها شیشه‌های شفاف در پنجره‌ و درب‌های ساختمان به‌کار برده می‌شد؛ اما امروزه شیشه‌های هوشمند به‌ عنوان یک گزینه مناسب برای ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. این شیشه‌ها در روشنایی روز، نور را به درون ساختمان عبور می‌دهند و در شب این شیشه‌ها حالت کدر پیدا می‌کنند. از این شیشه‌ها برای تفکیک محیط‌های داخلی نیز استفاده می‌شود.

سخن پایانی

پیشرفت علم و صنعت معماری و ساختمان‌سازی باعث ایجاد ایده‌هایی خلاقانه در ساخت مصالح ساختمانی شده است. در دنیای امروز خبری از مصالح سنگین و غیر ایمن در سازه‌ها نیست و این مصالح جای خود را به متریال سبک داده‌اند. ترکیب علم و صنعت، بناهای امروزی را شیک و ایمن کرده است. بتن اکسپوز نما یکی از بهترین راه‌ها برای مقرون به‌صرفه کردن نمای یک ساختمان در ابعاد مختلف است. همچنین این بتن‌ها در برابر فشار و حرارت مقاومت بالایی دارند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیازتون رو ثبت کنید

میانگین امتیاز 5 / 5 – تعداد رای 5
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x